Blikopener: de rol van mediamakers in beeldvorming
In het onderzoek BeperktZicht uit 2017 concludeerde WomenInc dat we allemaal onbewuste vooroordelen hebben. In de onlnags gepubliceerde publicatie Blikopener stelt WomenInc dat de mediamakers meer met een open blik op weg naar een inclusiever medialandschap. Voor de publicatie werden mediamakers van publieke, commerciële, grote en kleine organisaties geinterviewd over deze belangrijke verandering.
Iedereen verdient het zichzelf terug te zien: in reclames, op televisie, in de krant en in series. Stereotiepe beeldvorming en gebrek aan representatie in de media beperkt kansen van groepen die niet aan de heersende norm voldoen.
Bijna de helft van de mediamakers voelt meer druk vanuit de maatschappij om een representatiever beeld van mannen en vrouwen te geven dan vijf jaar geleden. Ook geeft bijna 60% van de mediamakers aan dat het onderwerp diversiteit en inclusie binnen de mediasector minder een taboe is dan vijf jaar geleden.
Maar in de praktijk gaat de verandering langzaam en zijn vrouwen nog steeds een stuk minder vaak in beeld dan mannen. WomenInc roept met deze publicatie mediamakers dan ook op om te zorgen voor diverse verhalen en gezichten, om zo bij te dragen aan gelijke kansen voor iedereen ongeacht gender en sekse.