Beeldbestormers in Het Ketelhuis

Samen met het Ketelhuis en Point of View heeft Vrouwen in Beeld het programma Beeldbestormers samengesteld, een programma waar we diverse thema’s rondom vrouwen in film verder uitdiepen. We vertonen films en organiseren nagesprekken om zo ingesleten mechanismen te bevragen, de blik te kantelen en te bespreken hoe het anders kan.
Hoe hebben we van films geleerd om naar mannen en vrouwen te kijken? Op welke subtiele en onopzettelijke manieren gaat dat? En hoe werkt dat door in onze denkbeelden, maatschappelijke opvattingen en carrières? En vooral: hoe kan dat anders?

Programma 

26 november – ‘Brainwashed, Sex-Camera-Power’
Op zondag 26 november 2023 starten we met de documentaire ‘Brainwashed the movie’. Daarin laat regisseur Nina Menkes aan de hand van talloze filmfragmenten zien hoe normaal we het vinden dat vrouwen in films worden neergezet als lustobject zonder stem. Ze ontleedt de techniek daarachter, onder meer door  framing, camerabewegingen en belichting. Ook laat ze zien wat voor effect deze genormaliseerde beeldtaal heeft op ons denken over man-vrouw-verhoudingen.
Daarna gaan onder andere actrice Sinem Kavus en regisseur Michael Middelkoop in gesprek over hun ervaringen, en over wat er anders moet en kan.

7 januari 2024 : Spiegeltje, spiegeltje – kantel je blik op schoonheid.
Films zijn belangrijk in het bepalen van het (vrouwelijk) schoonheidsideaal. Maar waarom zien we dan toch nog doorgaans jong, wit, slank en blond op het scherm? En hoe en waarom moet het anders?
Na een inleiding van NRC-journalist Joyce Roodnat vertonen we een aantal korte films die het systeem uitdagen, oprekken en bevragen waaronder de korte documentaire Makeover movie (Sue Ding, 2022), de fictiefilm Gleuf (Isis Mihrimah Cabolet, 2023) en de fictiefilm Snor (Zainab Goelaman, 2023). Aansluitend gaat Floortje Smit in gesprek met Joyce Roodnat, regisseur Zainab Goelaman en haar- en make-up artiest Trudy Buren.

4 februari 2024:  “Overschrijven”-kantel je blik op filmjournalistiek.
Wie schrijven er over film en waarom? En wat voor gevolgen heeft dat voor de manier waarop over films geschreven wordt? We vertonen de documentaire What She Said: The Art of Pauline Kael, een biografisch portret van een van Amerika’s invloedrijkste filmrecensenten.
Na de film gaan we in gesprek met filmjournalisten Dana Linssen (NRC) en Kees Driessen (VN) over hun eigen ervaringen in en hun kijk op de filmjournalistiek.


7 april 2024:
Fuck de canon! – kantel je blik op de filmgeschiedenis.
Wie bepaalt eigenlijk welke films bewaard blijven en tot ‘klassieke meesterwerken’ worden uitgeroepen? Wat is het belang van een filmcanon en welke systemen en problemen schuilen er achter het samenstellen van een canon?
We vertonen we een deel van Women Make Film (2022), een epische roadtrip door de filmgeschiedenis bekeken aan de hand van het werk van grootse vrouwelijke filmmakers, en de iconische korte film The Cabage Fairy (1896) van een van de eerste vrouwelijke filmmakers in de geschiedenis; Alice Guy Blaché.
Na de vertoningen praten we met Maryn Wilkinson, universitair docent Media en Cultuur aan de UvA, gespecialiseerd in genderrepresentatie in film, en Fleur Speet, mede-oprichter van het schrijverscollectief Fixdit dat streeft naar meer diversiteit in de literaire wereld, onder andere in de literaire canon. Kantel je blik op de filmgeschiedenis!


2 juni 2024: ‘Tussen de regels’ – Over scenario’s

Bekijk het programma
Home