Beperkt Zicht: De rol van mediamakers in beeldvorming

WomenInc deed in 2017 onderzoek naar de meest recente cijfers en trends op het gebied van beeldvorming in de media om in kaart te brengen hoe vaak en op welke manier vrouwen, ouderen en etnische minderheden in beeld worden gebracht. Het komt vaak voor dat groepen op een eenzijdige manier in beeld worden gebracht. Er wordt dan een onvolledig verhaal verteld. Dit kan leiden tot serieuze misvattingen en heeft invloed op de kansen van mensen die buiten de norm vallen.

De representatie van vrouwen en etnische minderheden in de media blijft sterk achter.

  • Zo is slechts 28% van de mensen die in nieuwsmedia verschijnt vrouw
  • Op de Nederlandse televisie is slechts 39,1% van de mensen in beeld vrouw.
  • Ook worden stereotypen over vrouwen en mannen, zwart en wit, oud en jong (onbewust) dag in, dag uit herhaald. Zo heeft slechts 13% van de moeders in kinderboeken een betaalde baan.
  • En mannen worden in tv-reclames 2 keer vaker dan vrouwen werkend in beeld gebracht.
  • Ook in ons taalgebruik worden deze stereotypen bevestigd, denk bijvoorbeeld aan de woorden ‘papadag’ en ‘de luizenmoeder’. Van deze woorden bestaat geen tegenovergestelde variant. Deze clichés zijn zo sterk in de beeldbanken van onze hersenen geworteld dat we ze voor waar zijn gaan aannemen. Stereotiepe beeldvorming houdt daarmee sociale ongelijkheid in stand.

Lees hier het hele rapport

Home