September = Maand van de beeldvorming
Sla vandaag eens de krant open: grote kans dat je stereotype taalgebruik tegenkomt over vrouwen en mannen. Misschien lees je wel woorden als ‘zorgende vader’ of ‘vrouwelijke burgemeester’; deze woorden beschrijven dingen die niet passen bij onze verwachtingen. Als we stoppen met dit soort taalgebruik, vergroot dat de kansen van mensen. Daarom is taal één van de drie thema’s van de Maand van de Beeldvorming, die WOMEN Inc. elk jaar in september houdt.
Naast taal zijn ook representatie en stereotypering belangrijke thema’s waarop mediamakers het verschil kunnen maken. Deze zomer bleek uit het rapport van WOMEN Inc. “Wie maakt het nieuws” dat slechts 28% van de mensen die in nieuwsmedia verschijnt vrouw is. Ook was er deze sportzomer veel media-aandacht voor vrouwen die in de prijzen vielen, maar ging dat soms gepaard met stereotypen.
De maand van de beeldvorming is daarom nog hard nodig. Juist nu het nieuwe mediaseizoen op het punt van beginnen staat. Tijdens deze actiemaand roept WOMEN Inc. publiek én mediamakers op extra alert te zijn op de thema’s: taal, stereotypering en representatie. Voor meer informatie, lees de mediapagina van WOMEN Inc.